söndag 23 mars 2014

Engelsk afton

Det var länge sedan det skedde en uppdatering av föreliggande blogg, och jag (Jenny) tar på mig en del av ansvaret. Den träff jag hade senast skedde i oktober, och fem månader senare har det inte dykt upp vare sig recept eller beskrivning av kvällen. Ja, inte förrän just ikväll då. Nu ska jag berätta!

Jag har varit i London ett flertal gånger, och i Sheffield vid några tillfällen. Den engelska kulturen ligger mig varmt om hjärtat. Det är allt ifrån den typiskt engelska eleganta och svidande humorn, till de klassiska författarna med Dickens och 1700-talsromantikerna som lysande stjärnor, vidare till regnet och hedarna, och till Hyde Park en höstdag medan träden fäller sina löv över den ensamma vandrerskan som nyss (och nu kommer det viktigaste) avnjutit en helt otroligt fantastisk Steak and Ale Pie tillsammans med en härligt murrig ale med mycket bitterhet och lagom kyla (inte för varm och inte för kall). Steak and Ale Pie ja... Första gången jag åt det var när jag var i London som 24-åring. Det var jag och min dåvarande så kallade "älskare", eller, "mansvän" som hade suttit och tittat surt på varandra ett tag - (vi brukade göra det för att liksom understryka hur tråkigt vi ofta hade det i varandras sällskap) på en murrig och mysig pub i centrala London. Hur som helst så kom då pajen som en räddande ängel! Den var helt otrolig - köttet smälte i munnen, pajskalet var så krispigt att det liksom krasade mellan tänder, potatismoset var luftigt och de gröna ärtorna pikant söta. Åh så gott det var! Efter rätten talade jag konstant i tre timmar, ja, det kändes som om jag FLÖG genom Londons regnvåta gator! Bara åsynen av Big Ben där i skymningen gjorde mig lugn och melankolisk igen.

När vi nu skulle ha en traditionell matlagsträff, den första i min nya lägenhet, så var det ganska givet för mig att ha en engelsk kväll. För mig är England höst. Det ska vara mörkt och sorgset, lite regnigt, en doft av ljuv melankoli! Jag hade planer på att vi skulle kunna ha diktuppläsning ur Byrons samlade verk eller något liknande, för att liksom ännu mera än vad bara mat kan göra, få till en rejäl engelsk stämning. Men jag hindrade mig eftersom vi vanligen är duktiga på att samspråka i vårt lilla matlag, och de samtalen brukar vara mycket intressantare än Byrons mödosamt nedplitade ord (förlåt mig, Litteraturguden, du som är i himlen, för att jag hädar!). 

När gästerna kom skulle det serveras äggtoddy framför den digitala brasan (jag har en dvd-skiva som spelar upp en öppen spis - mycket romantiskt!), med tanke på att det var höst och att äggtoddy känns sådär lagom engelskt. Rätterna skulle bestå av Muligatawny Soup, eftersom den, trots sitt indiska ursprung, är omåttligt populär i England, och för att grevinnan serveras denna av betjänten i den årliga nyårsklassikern. Jag hade själv aldrig ätit soppan, och såg framemot att få prova. Till soppan skulle det drickas ett lätt, fruktigt vin. Huvudrätten var självklar: Steak and Ale Pie. Är man pajjunkie så är man. Jag skulle aldrig få för mig att åka till England numera, utan att äta pajen åtminstone två gånger på någon pub. Till pajen skulle vi dricka bitter ale. Till efterrätt skulle vi äta hemgjord fudge och frukt. Nedan följer recept på de olika anrättningarna! Men jag måste varna läsaren: soppan var ganska tråkig. Den var smaklös och ful, och jag kommer själv aldrig mer att tillaga den! 

Äggtoddy

3 cl whisky
2 dl mjölk
2 msk strösocker
1 st äggula

Rör äggulor och socker vitt och pösigt. Koka upp mjölken och häll den försiktigt under omrörning över äggsmeten. Smaksätt eventuellt med sprit, istället för rom kan man välja konjak eller whisky. Själv valde jag whisky, och det blev hur gott som helst!

Muligatawny Soup

3 kyckling, á ca 1 kg
2 gula lökar
2 morötter
3 lagerblad
10 vitpepparkorn
5 liter vatten
Till soppan:
gula lökar
gröna paprikor
röda paprikor
1 stånd blekselleri
vitlöksklyftor
2-3 msk curry
2 tsk paprikapulver
2 tsk ingefära
1/2 tsk kajennpeppar
2 tsk malen kryddnejlika
1/2 dl olivolja

Skala lök och morötter och skär grovt. Lägg kycklingarna i en stor kastrull och häll på vattnet. Lägg i lök, morötter, vitpeppar, lagerblad och 1 msk salt. Koka upp och sjud under lock i 45 minuter. Ta upp de färdigkokta kycklingarna och sila buljongen.

Skiva löken, paprikorna och sellerin till soppan grovt. Pressa vitlöken och blanda med curry, paprikapulver, ingefära, kajennpeppar och nejlikor. Sätt tillbaka den tomma kastrullen på värmen och häll i 1/2 dl olja. Lägg i lök, paprika och selleri och fräs under omrörning utan att grönsakerna tar färg i 5 minuter.

Ta kastrullen från värmen och rör ner kryddblandningen. Häll på kycklingbuljongen, låt koka upp och sjud på ganska svag värme i 20 minuter. Plocka loss kycklingköttet från benen, dela det i mindre bitar och lägg i soppan.

Steak and Ale Pie

Det finns mängder av olika sorters recept på steak and ale pie. Jag följde nedanstående från en svensk sida, men jag skulle även rekommendera läsaren att tillaga enligt engelskt recept. Smaken satt där, men den var inte så helgjuten som i England, på en vacker gammal pub. Ack!

Salt
Peppar
1 dl vetemjöl
100 g färska champinjoner
1 st stor gul lök
120 g kålrot
2 st morötter
1 st selleristjälk
1 tsk Worchestershiresås
2 st vitlöksklyftor
800 gram grytbitar av nöt
1 tsk torkad timjan
0,5 liter mörk ale
smördeg

Dela champinjonerna, hacka löken, tärna kålroten och skiva selleri och morötter. Lägg allting in bunke. 
Blanda grytbitarna med mjöl som blandats med salt och peppar.
Hetta upp lite olja i en stekpanna och bryn köttet så att de får färg runt om.
Lägg över köttet i en stor gryta tillsammans med alla grönsakerna och svampen. Fräs köttet med grönsakerna en stund, innan du häller ned alen och timjan. Vätskan ska helt täcka kött/grönsaker. Fyll gärna på med mer ale om det skulle behövas.
Låt stå och puttra i ungefär två timmar.
Häll upp grytan i en ungsfast form och täck med smördeg. Gör några små hål i smördegslocket innan du ställer in i ungen på 200 grader i ca 20 minuter.

Servera med potatismos, gröna ärtor, och en sval, mörk ale.



Fudge

Ingredienser:

2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
50 g smör
0, 5 dl kakao
1 msk vaniljsocker

Smörj eller klä en form med smörpapper, ca 15x20 cm. Fudgebitarnas höjd beror på hur stor form du använder. Ju större yta formen har desto lägre höjd på bitarna och tvärtom.

Rör ihop grädde och strösocker och koka upp. Rör under tiden det kokar upp då och då.

Sänk värmen och fortsätt koka till smeten är 122°C. Smeten ska bubbla upp, bli lite tjockare och få lite färg. Använd helst termometer så ser du när den är 122°C, gör annars kulprovet för att veta när den är klar.

Ta av kastrullen från värmen och rör ner smör, kakao och vaniljsocker och ev. hackad mandel eller nötter.

Rör kraftigt tills smöret smält.

Häll smeten i formen. Låt stelna. Ställ gärna kallt så går det fortare.

Ta upp den stela massan från smörpappret och lägg på en skärbräda

Skär i bitar. Lägg bitarna i en burk och förvara i kylskåp.



0 kommentarer:

Skicka en kommentar