torsdag 18 juli 2013

Hamburgerafton a la Gyllene Korven

Jag älskar hamburgare. Det är kanske det bästa jag vet, i alla fall ibland. Klassisk, tillsnofsad – det spelar ingen roll, jag kan äta burgare fem dagar i veckan (okej, lite överdrivet kanske). Så när Johanna bjöd in sig själv till min balkong efter att jag skrutit om mina chiliplantor (som egentligen borde kallas chiliTRÄD) och resten av matgänget hängde på – och Jenny slängde fram idén att förverkliga den hamburgerafton vi pratat om lite löst tidigare, var min pepp ENORM.

Upplägget innehöll egentligen inte några konstigheter. Lite olika grönsakstillbehör: tomat, silverlök, sallad, avokado, grillad squash och grillad grön spetspaprika (god bless denna brf som tillåter gasolgrillning på balkongen), lite kryddning i form av inlagda jalapenos, burgarkött i form av nötfärs och baconinlindad älgfärs, några såser i form av creme fraiche med mangochutney, senapsspetsad bea och creme fraiche med riven pepparrot, ost i form av klassisk hamburgercheddar och hård, mild getost – och så tre tillbehör jag tänkte bjuda på recepten till:

Jennys grymma chilisås
3 nävar grovhackad röd chili
1 msk honung
saften från 1 citron + ca 1 tsk rivet citronskal
4 st vitlöksklyftor
1 näve färsk persilja.

Mixa, smaka av med salt.

Inlagd rödlök med limespets
1 dl pressad lime (dvs ca 4 st frukter)
0,5 dl vitvinsvinäger
1 tsk flingsalt
0,5 msk strösocker
1 stor rödlök
en gnutta torkad oregano
0,5-1 st finhackad färsk chili

Blanda lime, vinäger, salt, socker och oregano, rör runt så att socker och salt löses upp.
Sopa ner den finhackade chilin och den skivade rödlöken, häll upp på burk.
Låt stå i minst ett dygn.

Hamburgerbröd a la Flippin' Burgers
280 g vetemjöl special
10 g strösocker
5 g salt
15 g jäst
1,5 dl mjölk
15 g honung
25 g rapsolja
(plus ägg, lite vatten och salt till pensling)

Blanda alla torra ingredienser, lös upp jästen i mjölken och häll sedan i vätskan i skålen med de torra ingredienserna. Blanda i honung och olja. Kör i degblandare ca 10-12 minuter på medelhastighet (för den som inte har maskin tar det tydligen ca 30 min knådning, men det skulle jag aldrig orka). Låt degen vila i bunken ca 30-60 min med plastfolie på (degen ska typ fördubblas).

Sätt ugnen på 40 grader.

Dela degen i så många delar du vill ha, beroende på brödstorlek. Jag gjorde 12 bitar = 3 mindre burgare var.

Rundriv bitarna till bollar (om du inte vet hur finns Pain de Martins instruktionsvideo här), lägg på plåt med bakplåtspapper och platta till (bröden kommer att resa sig ändå och vi vill ju ha bröd, inte bollar).

Stäng av ugnen, sätt in en plåt med vatten längst ner och sedan plåten med bröden i mitten. Låt jäsa i 60-80 min (än en gång dubbel storlek ca). Obs! Om ugnen inte går längre ner än 50 grader, lufta en stund efter att ugnen stängts av innan bröden sätts in. Eller jäs under duk ovanpå spisen.

Ta ut bröden (ska de frysas är detta rätt läge). Panga upp ugnen till 230 grader, pensla bröden och strö på valfritt tillbehör (jag körde 1/3 naturella, 1/3 med sesamfrön och 1/3 med chiliflakes).
Sätt in bröden i ugnen, sänk värmen till 215 grader. Grädda i 6-8 minuter – eller helt enkelt tills de är gyllenbruna.

Ät och köp sedan aldrig ett färdigt bröd i butik igen.


Ni måste tro mig när jag säger att detta blev helt magiskt. Dels för att smakkombinationerna blev så himla bra (i alla fall mina, men minspelet hos övriga tydde på samstämmig upplevelse i det fallet även om vi blandade olika) och dels för att de mindre bröden och hamburgarna blev så mycket aptitligare. Vi åt tre var, vilket väl typ motsvarar en och en halv normal, men det var så mycket godare att äta dem i mindre format. Det kändes inte som ett berg av mat, liksom. Plus förstås att man kunde testa fler smakkombinationer.

Med undantag av när Buddy the cat var på väg ut på galej i onsdagsnatten innan vi fångade in honom i glipan mellan balkonginglasning och yttre staket, var det helt enkelt en sådan där kväll man fantiserar om i februari när allt njutbart känns avlägset. Hallelujah för detta gäng av livnjutarnördar!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar