tisdag 27 mars 2012

Vår, påsk och en sjangdobel mormor – träff 5, vid kalkbrottets rand

Först: det här är jag och min mormor Sylvia, 89 år. Hon är en storyteller. När man hälsar på hos henne berättar hon hisnande historier från förr – från barndomen i Eslöv och arbetet på Östra Sjukhuset som ung, från sin tid i lottorna och sin vuxna tillvaro som hustru, mamma – och senare mormor och farmor. Som värsta Astrid Lindgren målar hon upp världar som inte längre existerar och även om jag hört många av historierna förut lyssnar jag, för jag vet inte hur länge till hon kommer att kunna berätta.

Min mormor älskar att sjunga snapsvisor och underhålla folk. Hon har nära till skrattet, hon är konstnärlig och samtidigt elegant. En spelevink är hon, min mormor. Dessutom är hon Limhamnslady ut i fingerspetsarna. Alltid snyggt och propert klädd, klassiskt men modernt. Hon bär hatt och vackra smycken. Hon är väldigt ordentlig, inte en enda skrynkla på dukar eller kläder, inte en kant som skavts av på kaffekopparna.

Som nybliven Limhamnsbo märker jag hur starkt jag förknippar mina nya kvarter med mormor. Det här är hennes hood, från havet till kullerstensgränderna. Man kan ta tanten från Limhamn – men man kan inte ta Limhamn från tanten.

Dessutom är det vår och snart påsk och min mormor, hon älskar högtider och traditioner. Det gör jag också. Temat denna kväll var därför ganska givet. Och vi inledde förstås med en dry martini, något annat vore otänkbart denna kväll till mormors ära.

AKTIVITET: SILLINLÄGGNING

Jag älskar sill. Älskar att äta den, älskar att lägga in den, älskar traditionen, älskar den långa kärlekshistorien den haft med skåningarna. Limhamn var ett fiskeläge i början och sillen har alltid varit central härnere.

Vi började med att dra av skinnet på några filéer, mest för att få in känslan lite. De råa sillarna ska ju ligga i 1-2-3-lag (1 del ättika, 2 delar socker, 3 delar vatten) över natten (eller tills de blir vita) innan inläggning, så det hade jag förberett.

Sedan var det lite fritt fram att göra den sill man kände för. Vi gjorde mest sorter baserade på majonnäs och/eller creme fraiche, men ett par klara också. Fördelen med de senare är förstås att de håller längre – det är majonnäsen och creme fraichen som ställer till det med hållbarheten annars, själva sillen är tack vare 1-2-3-lagen långlivad i kylskåpet.

Till slut fick vi ihop följande sorter:

Ulrika
Romsill: majonnäs, creme fraiche, vitlök, lök rom, fänkål, citron.
Senapssill: söt senap, honung, majonnäs, creme fraiche, chili.
Curry- & äpplesill: majonnäs, creme fraiche, lök

Jenny
Chilisill: 1 msk Sambal Oelek, 1/2 hackad röd chili, en nypa hackad koriander, saften från en halv limefrukt, 1 msk honung, 1 finhackad klyfta vitlök, 1 1/2 dl creme fraiche.
Svensk sill: Lag på ättika, vatten, socker, lite salt. Plus 4 cm riven morot, 1 nypa persilja, 1 grovhackad rödlök, 1 lagerblad, vårlök, kryddpeppar.

Johanna
Romsill: creme fraiche, majonnäs, citronskal och saft, vårlök, gul lök, fänkål, dill, röd rom.

Eva
Brantevikssill: Socker, kryddpeppar, vitpeppar, lagerblad, gul lök, rödlök.
Stark sill #1: Vikindio (argentinsk chimichurri), gräddfil, lite majonnäs och persilja.
Vitlökssill: creme fraiche, majonnäs, vitlök, vårlök och persilja.
Romsill: creme fraiche, majonnäs, dill, rödlök, vitpeppar, citron och röd rom.
Stark sill #2: sambal oelek och creme fraiche.

FÖRRÄTT: KLASSISK GUBBRÖRA PÅ HEMBAKAT BRÖD OCH AKVAVIT PÅ FLAMBERADE KRYDDOR

Gubbröra
150 g ansjovisfilé
4 st ägg
(kokta, of course)
1 st rödlök

några matskedar crème fraiche

dill
gräslök
peppar & (lite) salt
ett stänk citron

Hacka, hacka, hacka och blanda samman. Allt ovan är cirkamängd, förstås (utom möjligen äggen då), allt annat får man smaka av. Jag tycker om när man verkligen känner av ansjovissmaken, andra föredrar den mildare. Och så vidare. Servera med sedvanlig utsmyckning, såsom salladsblad och dillkvist.



Mörkt bröd med rågkross

0,5 l filmjölk
1,5 dl rågkross
5 dl rågsikt
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
1,5 dl mörk sirap
salt

Dag 1:
Blanda rågkross och filmjölk, ställ in i kylen över natten.

Dag 2:
Blanda resten av ingredienserna och häll sedan i filmjölk + rågross. Smeta ner hela degen i en (smörad) brödform och däng in den i ugnen (150 grader, ca 90 min).
Brödet blir en aning sött med all sirap, vilket är mycket gott till den salta sillen.

Anders Fagerströms halländska akvavit med flamberade kryddor
ca 10 cl vodka (till flambering)
ca 50 cl vodka (till själva drycken)
2 msk kummin
2 msk fänkål
1 msk anis
+ lite honung

Rosta kryddorna i en torr stekpanna (tills de börjar poppa), ta sedan pannan från plattan. Häll en skvätt (ca 1 dl) vosdka över kryddblandningen och tänd på. Försök se till att alla kryddor involveras i elden – och håll för guds skull inte pannan under fläkten! När elden brunnit ut, häll kryddorna i en melittapåse och filtrera vodkan genom den. Avsluta med lite honung, för rundare smak. Kan drickas direkt, men mår förstås bra av att stå till sig ett dygn eller två.

VARMRÄTT: LAMMYTTERFILÉ, PALSTERNACKSPURÉ, RÖDVINSSKY OCH GETOSTFYLLDA COCKTAILTOMATER

Lammytterfilé
800 g filé

Marinad
Olja (neutral, inte olivolja)
Vitlök (pressad eller finhackad)
Rosmarin
Timjan
Rödvinsvinäger
Rosépeppar
Salt

Lägg köttet i marinad så långt innan det bara går, typ ett dygn är utmärkt. Ta sedan upp den, stek den snabbt för yta och skeppa sedan in både kött och panna i ugnen på 175 grader. När färdigt, ta ut och låt vila i foliepapper ett par minuter innan servering. Jag hade köttet i ugnen ca 10 min och det blev ju bra, men egentligen föredrar jag förstås att använda termometer (mina batterier var dock döda). I så fall: ta ut vid innertemperatur 55 grader.

Palsternackspuré
4 palsternackor
2 potatisar
grädde
mjölk
salt & peppar

Skala och koka rotfrukterna, pressa dem sedan i potatispress. Vispa med grädde, mjölk och kanske en klick smör tills det blivit en fin puré av det hela. Salta och peppra. Själv har jag lite svårt att låta bli att ta bara ett liiiitet stänk muskotnöt i också.

Rödvinssky
2 dl rött vin
2 schalottenlökar (finhackade)
2 dl kalvbuljong
1 msk olivtapenade
salt & peppar

Bryn löken, häll i vin och buljong och låt koka ner till hälften. Stäng av plattan, sila bort löken, glöm bort alltsammans en stund. Koka upp skyn igen precis innan servering, kör i lite tapenade, salta och peppra. Bam!

Ett ps på skyn, förresten. Jag önskar att jag kunde säga att jag använde hemkokt buljong och allt det där. Men just kalv är väl ingenting jag springer omkring med i bakfickan precis, så jag köpte sådan där fond man egentligen hatar pga massa skitingredienser. Men projekt buljong & fond har lite prio hemma hos mig nu, jag fick tipset på Bondens Marknad att köpa libsticka och använda istället för buljong. Ska testa det. När vi gick matkaravanrundan runt Möllan, berättade vår guide även om fermenterade svarta bönor de har i den asiatiska butiken (bredvid köttbutiken, på Ystadsgatan), som också kan användas som smaksättare. Hur gör ni? När man inte gjort hemkokt, alltså – vilket ju i ärlighetens namn inte hände så ofta som man skulle kunna önska.

Getostfyllda cocktailtomater
15 körsbärstomater
120 g getost
lite creme fraiche
honung
salt & peppar

Halvera tomaterna, gröp ur dem med tesked och placera dem på ugnssäkert fat. Gojja ihop ost (utan mögelkant, dårå), lite creme fraiche (för luftighet) och honung. Salta och peppra. Fyll tomaterna med röran och sätt in dem i ugnen, ca 10 min på 200 grader (eller tills osten fått lite färg, helt enkelt).

DESSERT: VÅRFRÄSCH PAVLOVA OCH HEMKÖRD BLÅBÄRSLIKÖR

Pavlova ungefär som Mästerkock-Sigrid
gör den

Marängbottnar
3 st äggvitor

3 dl strösocker

3 tsk citronsaft

2 tsk maizena



Vispa äggvitorna tills de vitnat rejält och man kan vända skålen upp och ner utan att något rinner ut. Vispa ner socker och citronsaft, så att marängen blir glansig. Blanda i maizena. Kleta ut (eller spritsa ut) marängen i fyra runda bottnar (om man vill göra det enklare för sig kan man förstås göra en stor istället) på plåt med bakplåtspapper. Grädda i ugnen: 15 min i 150 grader, sänk sedan till 100 grader sista ca 30 min. Låt svalna på galler.

Lime- och passionscurd

2 st lime (zest av den ena, saft från båda)

3 st passionsfrukter

25 g smör

0,75 dl strösocker

1 äggula

1 ägg


Gröp ur passionsfrukterna och passera innehållet genom en sil, blanda med limesaft och –zest, socker, smält smör och äggen. Vispa samman i vattenbad tills blandningen tjocknar (tar ca 10 min). Låt svalna och passera sedan curden genom en sil.

Garnering
3 dl vispgrädde

Fikon

Kiwi
Mango

Servering: bred curden på marängbottnarna, toppa med vispad grädde och garnera med färska frukter av lämpliga slag. Servera direkt.

Blåbärslikör
35 cl konjak
3 dl färska blåbär
2 dl socker

Blanda, låt stå i 2 månader. Skaka då och då. Sila av.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar