onsdag 18 januari 2012

Glasnudelsallad med lax, lime, och sting

Jag hyser en sorts övertro gentemot matlagningens och matens undergörande verkan. I min värld kan man bota livsleda, förkylningar, och magåkommor med en gnutta av de rätta kryddorna.
Det är inte särskilt svårt att drabbas av livsleda i januari. Det är faktiskt, om vi ska vara alldeles ärliga och lägga ner alla tama försök till hurtfriskhet, rent avskyvärt att stiga upp på morgonen när det fortfarande är mörkt. Och kallt. Och regnigt. Det är ännu värre att gå hem från jobb, i samma mörker, samma regn, samma trumpna sinnesstämning. Det är, kort sagt, inte särskilt förbannat kul att leva under denna månad. Men, vi vet ju att det blir bättre, att det ljusnar, och att det egentligen bara är att härda ut.
Mitt bästa sätt att härda ut är att försöka hålla mig någorlunda kreativ. Och matlagning är en av de kreativa sysslor jag gärna ägnar mig åt för att hålla januarilivsledan stången.
Glad mat ska det vara. Det ska vara glada färger, och det ska vara glada kryddor. Sådana som gör att man liksom vaknar till. Färgstark och kryddstark mat botar min livsleda och förmodligen bidrar den till att jag slipper bli förkyld särskilt ofta.
Ikväll lekte jag lite i köket. Jag gjorde min första glasnudelsallad. Jag slängde ner lite vad jag hade hemma,  tog mycket på en höft. Måttangivelserna nedan är till stor del en produkt av min intuition - smaka av med jämna mellanrum!
Jag blev glad när jag lagade maten - vaknade upp ur den trista, fadda olustkänslan och piggnade till. Hoppas du gör detsamma!


Ingredienser

2 st laxfiléer
100 g glasnudlar
1/2 rödlök
2 salladslökar
1 liten zucchini 
1 morot
10 cm gurka
3 vitlöksklyftor
1/2 habanero (urkärnad)
1 röd chilifrukt
2 limefrukter
ca 2 cm ingefära 
1/2 dl grovt hackad färsk koriander
2 msk fisksås
1 msk ostronsås
1 msk vegetabilisk olja
1 msk grovt hackade cashewnötter

1, Skär laxfiléerna i ca 0,5 cm breda strimlor.
2, Marinad: Rör ihop grovt hackad habanero, röd chili, saften från 1 limefrukt, 2 msk fisksås, 1 msk ostronsås,1/2 msk olja, 2 finhackade vitlöksklyftor, hälften av den hackade koriandern, ingefäran, som du skurit i tunna skivor med osthyvel.
3, Rör ner laxen i marinaden och låt vila i ca 20 minuter.
4, Förbered grönsakerna: Skiva zucchinin tunt med hjälp av en osthyvel. Skär rödlöken i halvmåneform, tunt. Skiva salladslöken i 0,5 tjocklek. Skär moroten i tunna stavar.
5, Hetta upp en stekpanna på högsta värme. Häll i olja och fräs morötterna och rödlöken tillsammans med saften från ytterligare en limefrukt, lite fisksås, och en hackad vitlöksklyfta. Rör ihärdigt i pannan. Lägg i zucchinin och salladslöken och fräs i ytterligare några minuter. Lägg åt sidan.
6, Koka upp vatten, lägg i nudlarna och rör runt under tiden så att de inte kletar ihop sig. Ta upp efter ca 2 minuter och skölj i kallt vatten tills de svalnat.
7, Häll över nudlarna i en salladsskål, häll över de frästa grönsakerna och rör runt med gaffel (återigen - så att nudlarna inte kletar ihop sig).
8, Sätt stekpannan på högsta värme och häll på laxen och dess marinad (eventuellt behövs mer olja här så att inte laxen bränner fast). Fräs laxen i 3-5 minuter.
9, Häll över lax och marinadsåsen över nudlarna och grönsakerna - rör runt!
10, Strö över cashewnötterna och servera tillsammans med soja och eventuellt sambal oelek.

Flygplansolyckan nedan...Jag är usel på att ta snygga matbilder, och det såg faktiskt godare ut i verkligheten, mycket godare.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar