måndag 29 augusti 2011

En indisk afton

Ja, aftonen var nu inte helt och hållet indisk, det måste jag redan så här inledningsvis berätta, så att inte läsaren får en chock när han eller hon en bit in på detta inlägg upptäcker att vi även slängde in ett mått av Japan i det hela. Förutom att äta en indisk trerättersmeny tillverkade vi nämligen sushi, och till det äventyret ska jag strax återkomma.

Lördagskvällen den 27/8 var en regnig kväll. Utanför spikade dropparna ner och jag tror även att det kom en och annan blixt. Utmärkt. Utmärkt! Jag kan inte minnas att jag någonsin ätit indiskt i torrväder, och varför skulle man göra det? Indisk mat med alla dess smaker, all hettan, hjälper bäst när det är kallt och regnigt. Det krångliga tillagandet, de vackra färgerna, de heta kryddorna är alla uppfriskande element. De gör hemmet varmare och hemtrevligare på vinterkvisten - fönster immar och man trampar runt i en liten oas av orientaliska dofter.

Jag skulle bjuda matlaget på en indisk trerättersmeny som presenteras nedan. Jag valde att göra två indiska grytor till huvudrätt. Vindaloo, som var den ena, är en ganska speciell historia, med rötter från Portugal. De lärda tvistar om vilka ingredienser som bör finnas med. Söker man på nätet finner man lika många olika recept som det antal sidor man hittar. Det som består genom de olika varianterna är vinäger (själva namnet "vindaloo" kommer från "vinäger"), vitlök, och ingefära. Sedan kan man tydligen slänga ner lite vad som helst - alltifrån krossade tomater till potatis. Det recept som jag lagade enligt, och finnes nedan är alltså bara en av många, många varianter. Den andra grytan, Rogan Josh, är mustig - kanske ett indiskt svar på en fransk Bourgognon (eller hur det nu stavas). Jag ville göra två olika grytor för att visa på olikheter och nyanser i indisk kokkonst.

Sushin




Det uppdrag som matlaget skulle genomföra på den indiska kvällen, var att göra hemmagjord Sushi. Vi hade pratat en del om hur detta skulle kunna göras - det vore ju inte särskilt kul att göra vanliga, erkänt goda sushisar! Så vi kombinerade sushiskapandet med allmänt kreativt pyssel med en dragning åt det svenska. En ambition var därför att göra sushi med några "typisk" folkhemssvenska smaker. Vi blandade således rädisor, pepperrot, rökt böckling, rå torsk, kallrökt lax, cremefraiche, gräslök, vårlök, persilja, senap, och andra spännande produkter, med det risvinägersdoftande riset och smaken av alger. Jag tänker inte skriva mer om hur skapandet gick till i detalj. Min enda och bästa uppmaning är: blanda, blanda, lek, och ha kul! Det blev gott. Mycket gott. Särskilt gillade undertecknad varianten med rökt böckling och cremefraice.


Menyn

Förrätt

Indiska Pakoras med hemmagjord sambal oelek och raita.
Dryck: kryddigt Alsacevin


Pakoras




1 grovt riven morot
1 grovt riven zucchini
2 dl finhackade champinjoner
3 msk finhackade korianderblad
3 stora röda chilifrukter, urkärnade och fint hackade
2 dl kikärtsmjöl (jag använde sojamjöl eftersom jag inte hittade kikärtsmjöl i någon butik, det gick, men jag anar att kikärtsmjöl är bättre).
½ tsk bikarbonat
3 msk olja
(1 ägg)

Blanda morot, zucchini, champinjoner, koriander och chili i en skål.

Blanda kikärtsmjöl och bikarbonat och gör en grop i mitten. Rör ner 2 dl kallt vatten och blanda väl till en tjock och klumpfri smet. Tillsätt grönsakerna och blanda väl. Om du upprepar mitt försök med sojamjöl, så släng i ett ägg också.

Hetta upp oljan i en teflonstekpanna och lägg i matskedsstora klickar av grönsakssmeten. Stek cirka 2 minuter på varje sida tills brynta. Stek i omgångar om det behövs. Ta upp med hålslev och lägg på ett fat med hushållspapper som tar upp överflödig olja. Upprepa på samma sätt tills all smet är använd, det bör bli cirka 12pakoras.

Sambal Oelek

Jag lagade sambal oeleken enligt det recept som jag strax ska länka till. Jag bytte ut en del av den "vanliga" röda chilin mot piri-piri. Det blev starkt. Riktigt starkt! Nåja, den har räckt hela sommaren, och den finns fortfarande kvar. Men ät med försiktighet (om du väljer att göra med piri-piri), och till just denna rätt finns ju även svalkande raita...Receptet finns här:

http://www.cookasianfood.com/sauces-condiments-dips/sambal-oelek-red-chili-sauce/

Raita

5 dl turkisk yoghurt
1 msk torkad mynta
1 nypa salt
1 msk klippt färsk koriander

Måtten ovan är inte huggna i sten. Smaka av och släng i mer eller mindre efter eget behag!

Huvudrätter




Båda de olika grytorna, vars recept strax skall presenteras, serveras med basmatiris, raita och naanbröd. Jag gjorde en fuling och köpte färdiga naanbröd. Jag är usel på att baka och Santa Marias olika varianter är ganska goda. Vi drack ljust lageröl till huvudrätterna.

Rogan Josh

4,5 cm färsk ingefära grovt hackad.
8 vitlöksklyftor
3-4,5 dl vatten
1,5 dl vegetabilisk olja
900 g benfritt kött av lamm eller nöt skuret i 2,5 cms kuber.
10 kardemummakapslar
2 lagerblad
6 kryddnejlikor
10 svartpepparkorn
2,5 cm kanelstång
4 medelstora gula lökar, fint hackade.
1 tsk mald koriander
2 tsk mald spiskummin
4 tsk paprikapulver blandat med 1 tsk kajennpeppar
1 tsk salt
6 msk garam masala
Nymald svartpeppar

Ingefära, vitlök och 4 msk vatten körs till en mjuk pasta i mixer. Sedan hettas oljan upp i en tjockbottnad gryta. Köttet brynes i omgångar och läggs åt sidan. Kardemumman, lagerbladen, kryddnejlikorna, kanelstången och svartpepparkornen får mörkna i den heta oljan några sekunder, sedan läggs löken i. Låt steka under omrörning i ca 5 minuter eller tills löken tagit färg. Tillsätt massan av vitlök och ingefära. Rör i 30 sekunder innan koraner, spiskummin, paprika, kajennpeppar och salt tillsättes. Rör om och låt steka ytterligare 30 sekunder innan köttet läggs tillbaka i grytan tillsammans med den köttsaft det lämnat ifrån sig. Rör 30 sekunder och tillsätt sedan yoghurten matskedsvis. Varje matsked skall absorberas av såsen innan nästa tillsättes så att det inte skär sig.
När all yoghurt absorberats och stuvningen fått koka 3-4 minuter under omrörning tillsättes vattnet (3 dl om det är lammkött, 4 dl om det är nötkött). Låt koka upp under omrörning. Se till att få med kryddor och stekrester som fastnat i botten och på sidorna av grytan. Lägg på lock, sänk värmen och låt sjuda i ca 1 timme för lamm och ca 2 timmar för nötkött. Ungefär var 10:e minut ska man röra om i grytan.
När köttet är klart, höjs värmen och överflödig vätska får koka bort utan lock. Fett som samlats ovanpå kan tas bort med matsked. Garam masala och nymald svartpeppar strös över i serveringsögonblicket.

Vindaloo

2 tsk hel spiskummin
2-3 torkade röda pepparfrukter
1 tsk svartpepparkorn
1 tsk kardemummafrön
2 cm kanelstång
1 1/2 tsk hela svarta senapsfrön
1 tsk hela bockhornsklöverfrön
5 msk vitvinsvinäger
2 tsk salt
1 tsk farinsocker
1 1/2 dl vegetabilisk olja
4 medelstora gula lökar skurna i tunna halvmånsskivor
drygt 2 dl vatten
1 kg benfritt fläskkött skuret i 2,5 cms kuber
2,5 cm färsk ingefära, grovt hackad
1 liten hel vitlök (alla klyftor skalade)
1 msk mald koriander
1/2 tsk mald gurkmeja

Mal spiskummin, röd pepparfrukt, pepparkorn, kardemumma, kanel, senaps- och bockhornsklöverfrön i elektrisk kaffekvarn eller mortel. Häll över i en skål och tillsätt vinäger, salt och socker. Blanda, ställ åt sidan.
Hetta upp oljan i en vid tjockbottnad gryta. Lägg i löken och låt den steka under omrörning tills den är brun och frasig. Ta upp löken med hålslev och kör den i mixer eller foodprocessor med 2-3 msk vatten. Lökpurén tillsättes kryddblandningen. Nu är vindaloo-massan klar. Den kan göras i förväg och frysas in.
Torka av köttbitarna med hushållspapper och skär bort överflödigt fett. Kör ingefäran och vitlöken i mixer med 2-3 msk vatten.
Hetta upp oljan i den vida tjockbottnade grytan igen och bryn köttkuberna i omgångar. Lägg allt det brynta köttet i en skål, häll ingefära-vitlöksmassan i grytan och sänk värmen något. Stek under omrörning några sekunder och tillsätt sedan koriander och gurkmeja. Stek ytterligare några sekunder, lägg sedan tillbaka köttet med sina safter, vindaloo-massan och 2 dl vatten. Låt koka upp, lägg på lock och låt koka på svag värme ungefär en timme. Rör om några gånger under tiden.

Efterrätt

Vaniljglass med hetta



Så var vi åter inne på det där med behag. Krydda din vaniljglass efter behag! Min variant innehöll följande:

1 l vaniljglass
ca 1 msk krossade kardemummafrön
ca 2 tsk torkad chili
ca 2 tsk kanel (pulver)
ca 1 msk honung.

Rör ihop det hela väl, servera! Uppriktigt sagt så hade jag även tänkt mig att jag skulle blanda i finhackad saltad pistagenöt, det glömde jag...Men jag tror att det höjt rätten något. Testa det!

1 kommentarer:

Ullis sa...

En härlig kväll ..som vanligt kan jag nu säga!!! :-)
ursäkta att Eva och jag var mesar och åkte hem vid midnatt. Lite som askungen trodde vi nog det skulle sätta av ett par stiliga prinsar efter oss. men vi bedrog oss å det grövsta! kram Ullis

Skicka en kommentar